زمخت – خشن آمریکا اوباما آمریکایی رئیس جمهور

زمخت – خشن: آمریکا اوباما آمریکایی رئیس جمهور باراک اوباما دونالد ترامپ ریاست جمهوری اخبار بین الملل

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری مردان منفور و هیولاصفت آثار تهمینه میلانی

کاراکترهای مرد هر لحظه در آثار تهمینه میلانی سهم عمده ای در جذابیت های دراماتیک قصه داشته اند. آن ها نقطه مهم و مهم اوج و شدت یافتن نگاه فمینیستی و اغراق آمیز ز

مردان منفور و هیولاصفت آثار تهمینه میلانی

مردان منفور و هیولاصفت آثار تهمینه میلانی

عبارات مهم : خشونت

کاراکترهای مرد هر لحظه در آثار تهمینه میلانی سهم عمده ای در جذابیت های دراماتیک قصه داشته اند. آن ها نقطه مهم و مهم اوج و شدت یافتن نگاه فمینیستی و اغراق آمیز زن فیلم ساز هستند.

به گزارش هفته نامه چلچراغ، کاراکترهای مرد هر لحظه در آثار تهمینه میلانی سهم عمده ای در جذابیت های دراماتیک قصه داشته اند. آن ها نقطه مهم و مهم اوج و شدت یافتن نگاه فمینیستی و اغراق آمیز زن فیلم ساز هستند. شاید اگر مردهای هیولاصفت در فیلم های او وجود نداشته باشند، دیگر زنان هم در فیلم های او کارکردی نخواهندداشت. آن ها ولی علی رغم گذر وقت فیلم سازی تهمینه میلانی، کوچک ترین تغییری نکرده اند و همواره مستبد، سلطه طلب، زورگو و خشن هستند، گویی اصلا در دنیای امروز سیر نمی کنند!

کاریکاتوری از مردان خشن و متعصب

«ملی و راه های نرفته اش» با شعار خشونت علیه زنان در جامعه امروز ساخته شده است هست. فیلمی که شخصیت مرد در سراسر فیلم به یک هیولا شباهت دارد تا یک انسان! سیامک با بازی میلاد کی مرام، یک جوان متهاجم و عصبی از طبقه میانگین جامعه است که به گفته خودش واکنش‌ها خشونت آمیز را از پدرش یاد گرفته است.

سیامک بعد از ازدواج با دختری راحت و مظلوم، عقده های سرکوب شده است اش را در خانواده و اجتماعی، با خشونت علیه همسرش برون ریزی می کند. سیامک یک فرد سادومازوخیسم است که به هر طریقی دوست دارد همسرش را آزار دهد. او که در جامعه هیچ موقعیت مناسبی ندارد، تنها زور و توانمندی اش را خرج کتک زدن همسرش می کند.

او مَلی (همسرش) را از همه چیز حتی تماشای تلویزیون و ماهواره، داشتن شبکه اجتماعی و… محروم می کند. سیامک که شباهت های زیادی با شخصیت پدر فیلم «بچه های طلاق» دارد، از آن دست مردانی است که اعتقاد است هیچ کاری جهت مرد ننگ نیست، ولی جهت زنان کوچک ترین حرکتی مایه حقارتشان خواهدبود.

رفتارهای نابهنجار و غیرقابل انعطاف سیامک هرچند می تواند نشان گر آن باشد که هنوز هم مردانی از جنس او در جامعه در حال زیست هستند، ولی پرداخت بیش از حد اغراق آمیز فیلم ساز به این رفتارها و پیدا نکردن راه کار جهت رفتارهای او، شخصیت سیامک را زیاد به یک کاریکاتو تبدیل کرده هست. حتی فیلم از نیمه دوم به بعد تلاش دارد تا هر نوع موقعیتی را هم در خدمت واکنش‌ها خشونت آمیز سیامک قرار دهد و جالب این جاست که ملی هم مانند گلادیاتورها در برابر کتک های او مقاومت می کند و روز بعد دوباره با سیامک به شکلی دوست داشتنی واکنش‌ها می کند!

سیامک بدون هیچ علت یک سره همسرش را مورد ضرب و شتم قرار می دهد و به او ناسزا می گوید. ولی آیا در عالم واقع آن هم در جامعه امروز که بی سوادترین آدم ها هم می دانند کتک زدن همسر جرم هست، به آسانی مردان می توانند روی همسرشان دست بلند کنند!

متفرعن همچون مردان عهد قاجار

بابک سامان فیلم «یکی از ما دو نفر» با بازی بهرام رادان، یک مرد جوان خوش تیپ، خوش قیافه و فریبنده است که میل به زیادی به ارتباط و دوستی با زن ها دارد و از این نظر شباهت های زیادی با کوروش زند فیلم «سوپراستار» دارد. او هم تقریبا یک دون ژوان است.

مردان منفور و هیولاصفت آثار تهمینه میلانی

بابک مردی ثروتمند و موفق در حوزه کاری اش است که به د لیل ارتباط زیاد با زن ها و خیانت نامزدش، تمایلی به ازدواج ندارد. ولی در موقعیتی خاص عاشق یک زن جوان که در زندگی اش شکست خورده می شود. یکی از پرسشها این شخصیت هم مانند دیگر فیلم های میلانی، این است که بابک زیاد از حد منفی و متفرعن است.

او علی رغم جایگاه و طبقه ای که دارد، ولی همچون مردان عهد قاجار و هخامنشی، زن ها را وسیله ای به عنوان یک کالا و سرگرمی جهت خوش گذرانی می داند. او یک مردسالار است که چشم ندارد ببیند یک زن ضعیف نیست و موفق هست. ولی این تصویر جهت مردی که معمولا همکارانش زن هستند و متوجه توانمندی های ان ها شده است هست، دور از ذهن و غیرمنطقی است!

خیانت در ملا عام

شخصیت احمدِ فیلم «زن زیادی» با بازی امین حیایی که شاید یکی از درخشان ترین بازی های او در کارنامه اش باشد، مردی خائن و دروغ گو و هرزه است که بی محابا در حضور همسرش به او خیانت می کند. او به بهانه این که بیوه یکی از دوستانش را به شمار کشور نزد خانواده اش ببرد، در بین راه به همراه آن زن دستگیر می شود احمد همسرش را که سیما نام دارد، خبر می کند تا از مخمصه نجات دهد.

احمد با این که یک فرزند هم دارد، ولی با این حال اصلا هیچ نوع احساس مسئولیتی نسبت به فرزند و همسرش ندارد. او آن قدر در برابر غرایز خود ضعف نشان می دهد که هیچ نوع تسلطی بر لاابالی و بی بند و باری هایش نمی تواند داشته باشد. احمد که جز عیاشی، بدزبانی و بی مسئولیت شاخصه مثبتی جهت خانواده اش ندارد، جهت خیانت آشکارش هیچ خجالتی از همسرش ندارد. احمد هم یکی از مردان منفور سینمای میلانی است که مخاطب را از هر نوع آزاداندیشی نسبت به او سلب کرده است.

ناهنجاری به سبک سوپراستارهای سینما

تهمینه میلانی در فیلم «سوپراستار»، به انگیزه پرداختن به جزییات روابط بازیگران و صورت های معروف در پشت صحنه سینما و بی اخلاقی بعضی از ستاره های مشهور، سراغ یک سوپراستار مرد رفته و حسابی او را مورد شماتت قرار داده هست. شخصیت مهم مرد این فیلم هم مانند دیگر فیلم های میلانی، فردی سلطه طلب، فاسد و زن ستیز است.

کاراکترهای مرد هر لحظه در آثار تهمینه میلانی سهم عمده ای در جذابیت های دراماتیک قصه داشته اند. آن ها نقطه مهم و مهم اوج و شدت یافتن نگاه فمینیستی و اغراق آمیز ز

کوروش زند با بازی قدرتمندان شهاب حسینی- که جهت این فیلم گروه تحریریه سایت بلورین عالی ترین بازیگر مرد را از بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد- یک دون ژوان است که در کنار بازیگری و شهرت قابل توجهش در سینما، مشغول یک زندگی بی بندوبار است و از این سبک زندگی لذت می برد. او به علت نداشتن ظرفیت شهرت نه تنها به خودش، بلکه به دیگران هم آسیب زده است.

کوروش زند یکی از کاراکترهای ناهنجار و بی اخلاق فیلم های میلانی هست. او انواع و اقسام بدی ها را دارد. به واسطه موقعیت و صورت جذابش با زن های جوان و مسن دوست می شود، کلک می زند، زنی را از شوهرش می دزدد، اهل قمار، مشروب، شرکت در مهمانی های آن چنانی و.. هست. گویی همه فسادهای روی زمین در این شخصیت نهفته شده است است!

جالب اینجاست که تهمینه میلانی همان وقت که «سوپراستار» اکران شده است بود، در گفت و گویی اعلام کرده بود که اصلا قصدش تخریب صورت بازیگران مرد رد سینما نیست!

«سوپراستار» علی رغم فیلم اخیر تهمینه میلانی، مرد را در آخر فیلم به حال خود رها نکرده و فیلم ساز از یک دختر نوجوان جهت دراماتیک کردن قصه فیلم بهره برده تا مرد قصه اش را به واسطه او از منجلاب نجات دهد و به او درس اخلاق دهد. شاید تاکید فیلم ساز روی متحول شدن کوروش زند در آخر فیلم، به علت علاقه منید و تعصب او به سینما و سینماگران باشد و نه صرفا مردان جامعه. البته از این عنوان هم نباید گذشت که میلانی در این فیلم جهت نخستین بار به عنوان یک فیلم ساز ایرانی جسارت به خرج داد که بخشی از زندگی شخصی سوپراستارهای سینما را به چالش بکشد.

مرموز و بدگمان

شخصیت احمد در فیلم «دوزن» با بازی آتیلا پسیانی، شخصیت بسیار مرموز و بدگمان و بدبین نسبت به همسرش است که در نخستین سکانس بازی اش با صورت ای خوب و مهربان ظاهر شد. او که خودش را عشاق و شیفته فرشته (همسرش) می داند، بعد از ازدواج با او، صورت ای دیگر و نیمه پنهانی وجودش را به او نشان می دهد. احمد در ادامه با شک و تردیدهای فراوان و بیمارگونه ای که نسبت به همسرش دارد، او را محدودتر و منزجرتر می سازد. او نماینده مردانی از جامعه است که زن را تحت مالکیت و استثمار خود قرار داده و هر نوع رابطه با دیگران و اجازه حضور در موقعیت های اجتماعی را از او سلب می کند.

احمد در عین حال که با رفتارهای کنترل کننده خود آزادی را از همسرش سلب می کند، ولی با چرب زبانی هایش احساسات فرشته را درگیر زندگی خود می کردند. احمد زیاد شبیه یک بیمار پارانویید است که به همه چیز حتی دوستان فرشته هم شک دارد. او در اکثر سکانس های فیلم به حضور مردی در میان او و فرشته که از پسران دوران دانشگاه فرشته بود، شک دارد و حتی گاهی نیز احساس می کند که این مرد هر لحظه امکان دارد در یکی از اتاق های منزل ارزش کمین کرده باشد.

تاثیرات ناشی از خشونت در جامعه پدرسالاری

شخصیت پدر فیلم «بچه های طلاق» با بازی جهانبخش سلطانی، شاید یکی از منفورترین و خشن ترین کاراکترهای سینمای کشور عزیزمان ایران باشد که هم چنان تصویر او در ذهن مخاطب باقی مانده هست. «بچه های طلاق» که نخستین تجربه کارگردانی میلانی در سینماست، به نوعی آغازگر جریان فمینیستی و نگاه مستبدانه این فیلم ساز نسبت به مردان هست. او جهت این که مفهوم مردسالاری یا پدرسالاری را در این فیلم با جامعه انطباق دهد.

از خشونت فیزیکی مردان به عنوان تنها ابزار جهت واکنش‌ها مستبدانه با خانواده خویش استفاده کرده و از این رو زنان را مظلوم و بی گناه جلوه داده هست. در این فیلم پدر به جای گفت و گو و ارتباط عاطفی موثر با فرزندش، با بروز خشم خود در قالب خشونت فیزیکی از قبیل تنبیه بدنی، توهین و ناسزا و… استفاده می کند و هیچ نوع شاخصه مثبت و انعطاف پذیری در او دیده نمی شود.

خشونت روانی از سوی پدر آن قدر اغراق آمیز به تصویر کشیده شده است که او نسبت به فرزندانش در قالب رفتارهایی همچون سوءظن و بدبینی، تحقیر، حبس کردن و درواقع به شکلی تهدیدآمیز واکنش‌ها می کند. ولی از این عنوان هم نباید گذشته که «بچه های طلاق» در دوره ای ساخته شد (اواخر دهه 60) که جامعه کشور عزیزمان ایران یکی از حساس ترین دوران مردسالاری را طی می کرد و در بسیاری از خانواده های سنتی و پدرسالار چنین رفتارهایی از سوی پدر خانواده دیده می شد.

مردان منفور و هیولاصفت آثار تهمینه میلانی

واژه های کلیدی: خشونت | سینما | مردان | سینمای | سینماگران | تهمینه میلانی | اخبار فرهنگی و هنری

مردان منفور و هیولاصفت آثار تهمینه میلانی

مردان منفور و هیولاصفت آثار تهمینه میلانی


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs